tag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post3695919929902673372..comments2012-02-23T15:17:13.310+02:00Comments on Viestintävirasto ja sosiaalinen media: Paikoillanne, valmiit - nyt!Helihttp://www.blogger.com/profile/02209720119408109961noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post-28390622223372197782011-12-20T20:46:09.080+02:002011-12-20T20:46:09.080+02:00Kiitos Sakari mielenkiintoisen esitelmäsi jakamise...Kiitos Sakari mielenkiintoisen esitelmäsi jakamisesta! Lienet aivan oikeassa siinä, että sosiaalinen media on osa jatkumoa, mutta toisaalta kuitenkin melkoinen harppaus ajatellen tavallisten ihmisten tiedonsaannin ja kommunikoinnin tapoja ja tottumuksia globaalisti. Totta on sekin, että some nostaa tiettyjä teemoja ja jättää tiettyjä piiloon, aivan kuten perinteinenkin media on aina tehnyt. Tästä riittäisi vaikka kokonaisen kirjasarjan tai monen verkkosivuston aiheiksi!Helihttps://www.blogger.com/profile/02209720119408109961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post-47881695810392198812011-12-19T10:37:54.838+02:002011-12-19T10:37:54.838+02:00Sakari Ahvenainen, tässä kai lähinnä tietotutkija:...Sakari Ahvenainen, tässä kai lähinnä tietotutkija:<br /><br />SoMe:sta tietotutkijan näkökulmasta: SoMe on osa yhtä informaatioteknologian muutosta ihmiskunnan evoluutiossa? Edelliset olivat kirjapainotaito, kirjoitustaito ja nykyaikaisen kielen keksiminen(kehittyminen). Ks:<br /><br />http://www.kolumbus.fi/sakari.ahvenainen/Ahvenainen_SoMe_9.11.2011.pdfAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post-2930140697209188722011-12-15T20:04:06.850+02:002011-12-15T20:04:06.850+02:00Kiitokset kaikille kommentoineille!
Nora: Suhde-...Kiitokset kaikille kommentoineille! <br /><br />Nora: Suhde-kirja on ollut minullakin yksi innoituksen lähteistä tänä syksynä ja varmasti poimin sieltä ajatuksia myös tähän blogiin.<br /><br />Esko: millaista dataa tai prosesseja tarkoitat?Helihttps://www.blogger.com/profile/02209720119408109961noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post-2841930091250870512011-12-13T21:45:02.097+02:002011-12-13T21:45:02.097+02:00Some-ohjeistus rakentuu vankalle pohjalle, kun läh...Some-ohjeistus rakentuu vankalle pohjalle, kun lähtökohtina ovat päivittyvä viestintästrategia sekä avoin ja yhteisöllinen rakentelu.<br /><br />Onko muuten teidän virastollanne dataa, jota avata tai prosesseja, joihin kansalaisia osallistuttaa? Sellaiset mahdollisuudet saavat aina vipinää surffaajiin.Esko Liushttps://www.blogger.com/profile/11405621780442485136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post-14442295492083314072011-12-12T12:57:03.758+02:002011-12-12T12:57:03.758+02:00Vihdoinkin pääsin paikalle :-) Juu, kehitystyötä k...Vihdoinkin pääsin paikalle :-) Juu, kehitystyötä kannattaa aina tehdä sosiaalisesti, mitä tahansa mediaa hyödyntäen. <br /><br />Some mullistaa ja on jo mullistanut viestintää. <br /><br />Passiivisista kohderyhmistä on tullut aktiivisia, yksittäisiä toimijoita. Viestit kulkevat nopeasti ja ei-organisaatiolähtöisesti. Massayleisöt ovat pirstaloituneet, mikroviestintä on tätä päivää. <br /><br />Mielipidevaikuttajat, nuo somen starat, ovat (ainakin tällä hetkellä) keskiössä. Heidän mielipiteensä vaikkapa nyt Viestintäviraston jostain linjanvedosta saa huomattavaa näkyvyyttä. <br /><br />Pidän kovasti Kitti Forsgårdin ja Juha Freyn Suhde-kirjan ajatuksista. Niissä pointtina on, että organisaatioiden edustajien tulee tuntea kohdeyleisönsä entistä paremmin ja luoda heihin hyvän sään aikana kestävät vuorovaikutussuhteet. Lisäisin tähän vielä, että nimenomaan ne somen starat olisi hyvä tuntea ja heidän kanssaan kommunikoida. <br /><br />Tätä ei hoideta toimittajille lähetettävillä tiedotteilla. Eikä tätä tee organisaation viestintäyksikkö. Suhteita luovat kaikki ja ennen kaikkea yksilöt. Todennäköisesti sellaiset yksilöt, jotka jo muutenkin ovat somessa aktiivisia, mahdollisesti niitä staroja. Toki he saattavat olla viestintäyksikön edustajia ja toki johtajia, mutta eivät välttämättä.<br /><br />Kun isossa organisaatiossa mietitään oman viestinnän ja sosiaalisen median suhdetta, kannattaa mielestäni sitoa juuri nämä asiantuntijat mietintään mukaan.<br /><br />Itse en usko malliin, jossa organisaatio avaa oman profiilin ja tiedottaa kuten ennen vanhaan siellä asioista seuraajilleen. Moni on eri mieltä, minä tätä mieltä. Somessa viestivät yksilöt.<br /><br />Meillä FiComissa on sama sosiaalisen median ohje kuin Allerilla: "Käyttäydy fiksusti". Se on mielestäni erinomaisen onnistunut työntekijöitä sosiaalisessa mediassa ohjeistava sääntö.<br /><br />Terkuin <br />Nora Elers<br />FiComin viestintä-änkyräAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3500378972375803825.post-54882603119239704922011-12-07T22:55:38.465+02:002011-12-07T22:55:38.465+02:00Hieno idea! Mielenkiinnolla odotan, millaista kesk...Hieno idea! Mielenkiinnolla odotan, millaista keskustelua täällä tullaan käymään. Sosiaalinen media tuntui jonkin aikaa vain ilmiöltä ja joidenkin mielestä on sitä luultavasti edelleen. Omasta mielestäni Facebookin kaltaiset sosiaaliset mediat ovat jo niin kiinteä osa tätä päivää ja ihmisten elämää, että ei voida puhua enää vaan ohimenevästä ilmiöstä, vaan uudenlaisista kanavista, joiden kautta elämän tapahtumia tuodaan esiin. Työelämään tällä on ollut valtava merkitys, sillä varmaan kukaan ei oikein vieläkään tiedä, mihin kaikkeen somea voidaan käyttää, tulevaisuuden kehitysaskeleista puhumattakaan. Tarvitseeko Vivi siis somea vai kenties päinvastoin. Siinäpä tosiaankin hyvä kysymys.Markohttps://www.blogger.com/profile/03503738820270011469noreply@blogger.com