torstai 5. tammikuuta 2012

Himmeli pyörii

Himmelin pyörittämisestä kirjoittavat Christina Forsgård ja Juha Frey kirjassaan Suhde. He viittavat sillä siihen, miten eri sosiaalisen median kanavat (yrityksen blogi, yhteisöpalvelut jne.) tukevat toisiaan ja miten tärkeää on linkittää eri kanavat toisiinsa säännöllisesti. Tavoitteena on siis jakaa sisältöjä eri kanavissa mahdollisimman tehokkaasti.

Mielestäni ajatusta voisi laventaa koskemaan myös kaikkea muutakin organisaation viestintää ja markkinointia. Olen tähän mennessä maininnut asiasta tässä blogissa ehkä vähän sivulauseessa, mutta pohjimmiltaan paras teho saadaan aikaan, kun kaikki liittyy kaikkeen. Viestin kärjen tulee olla suhteellisen kapea ja sitä levitetään sopivasti kanavan mukaan muotoillen mahdollisimman leveällä rintamalla. Sosiaalinen media on siis kaikessa erityislaatuisuudessaankin vain yksi osa organisaation viestin kuljetusta, jota ei sovi eikä missään nimessä kannata pitää irrallisena osana organisaation viestintää.

Sitä ei kuitenkaan käy kiistäminen, etteikö sosiaalinen media olisi erityinen kanava. Olen aikaisemmissa blogikirjoituksissa pohtinut mm. some-viestinnän henkilöitymistä ja vaatimuksia sisällöntuottajiltaan. Kun tähän vielä lisää organisaation kaiken muun viestinnän koordinoimisen, on oikea-aikaisen, tyylilajiltaan kanaviinsa sopivan ja vuorovaikutukseen kannustavan paketin rakentaminen nimenomaan sitä - himmelin tekemistä. Hyvällä suunnittelulla, pienellä harjoituksella ja sopivalla tunteen palolla sen on kuitenkin paitsi mahdollista, myös hyvin luontevaa viestintää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti