keskiviikko 28. joulukuuta 2011

Tähän asti tapahtunutta - case Ideoi oma Kiitosfilmisi -kampanja

Keväällä 2011 Viestintävirasto käynnisti uudenlaisen tv-maksujen markkinointikampanjan. Jo vuonna 2010 tv-maksua oli markkinoitu Ylen kanavilla näytetyillä kiitosfilmeillä, joissa kiitettiin Yleä hyvistä ohjelmista ja tv-maksun maksaneita maksamisesta. Kevään 2011 kampanja oli siis jatkoa jo aiemmin nähdylle. Kampanjan keskiössä oli kilpailu, jossa etsittiin hyviä ideoita uusiksi kiitosfilmeiksi ja tällä kertaa kiittää sai ihan mistä vaan. Kilpailuun houkuteltiin erityisesti elokuva-alan opiskelijoita. Kampanjalla oli myös Facebook-sivu, joka suunniteltiin alusta asti osaksi kampanjaa.

En itse ollut mukana kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa, mutta vierestä seuranneena voin todeta, että kampanjasuunnittelu oli äärimmäisen huolellista ja mietittyä. Se saavuttikin tavoitteensa: kilpailun sadoksi tuli useita kymmeniä filmi-ideoita, joista paras palkittiin, toteutettiin ja esitettiin Ylen kanavilla. Sivujuonteeksi jäänyt Facebook-sivu ei jostain syytä vain ottanut tuulta siipiensä alle, vaikka senkin resurssointi, sisältösuunnitelma ja vetovastuu oli tarkkaan pohdittu ja hyvin toteutettu.

Keskustelin kampanjasta sen suunnittelussa mukana olleen kollegani kanssa, ja hän totesi, että syitä Facebook-menestyksen heikkoudelle voi tietysti olla monia. Ehkä yksi syy oli se, että kampanja oli tavalliselle kuluttajalle aika haastava: kuinka monen päässä muhii hyviä mainoselokuvan käsikirjoituksia vain odottaen sopivaa tilaisuutta päästä esiin? Ei minun ainakaan. Kilpailun pääkohderyhmä eli opiskelijat keskittyivät some-hypettämisen sijaan filmi-ideoiden tuottamiseen. Toinen mahdollinen syy lienee se tavallinen: tv-maksut eivät ole ihan helpoimmasta päästä markkinoitavia tuotteita.

Aina ei siis tarkka konseptointikaan auta nostamaan sosiaalisen median panostuksia lentoon. Tässä(kään) tapauksessa sillä ei toisaalta lopulta ollut itse asian edistämisen kannalta suurta merkitystä, sillä FB oli vain yksi kanava monien muiden ohella, aivan kuten aiemmin käsitellyissä Viestintäviraston some-osallistumisissakin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti