torstai 29. joulukuuta 2011

Haistelua, maistelua - ja omia keitoksia

Sosiaalisen median käyttö- ja osallistumistapoja voi pohtia monelta kantilta. Perintesesti organisaatioissa sitä on mietitty akselilla seuranta-reagoiminen-proaktiivinen osallistuminen, jotka oppikirjan mukaisesti etenevätkin juuri tuossa järjestyksessä. No, Viestintävirasto ei ole ollut tässäkään asiassa niin kovin ortodoksinen, ainakaan organisaation näkökulmasta.

Kuten olen jo maininnut, viraston sosiaalisen median hyödyntäminen alkoi omista Facebook-sivuista eli itsetuotetuista some-materiaaleista. Toki tätä ennen molempien FB-sivujen perustajien (Erka Koivunen ja allekirjoittanut) olivat - puoliksi yksityishenkilöinä, puoliksi työroolissa - haistelleet, mitä Facebookissa tapahtuu, ja pohtineet sen mahdollisuuksia oman viestin välittämisen kanavana. Sosiaalisen median seuraamista ja reagoimista esim. keskustelupalstojen sisältöihin on toistaiseksi tehty meillä vain kampanjaluonteisesti. Tästä esimerkkeinä ovat mm. Tietoturvapäivä-hankkeen some-seurannat, jotka ovat palvelleet puhtaasti tiedonhakutarkoitusta (mitä kansalaiset puhuvat tietoturva-asioista spontaanisti?) ja haluttavan viestin välittämistä siellä, missä ihmiset jo valmiiksi ovat (Tietoturvapäivän 2010 ja 2011 keskustelukampanjat).

Aihetta säännöllisempään sosiaalisen median seuraantaan olisi ihan varmasti. Tästä on talossa käyty keskusteluja jo pidempään. Järkevintä olisi yhdistää some-seuranta mediaseurantaan. Tänä päivänä on mielestäni yhtä relevanttia seurata viraston toimialan asioista käytävää keskustelua paitsi perinteisen median toimittajien aloittamana, myös kansalaisten somessa aloittamana. Kyse on kokonaisvaltaisesta toimintaympäristön luotaamisesta.

Ennen some-seurannan käyttöönottamista olisi tärkeää suunnitella valmiiksi, mitä kokoonsaadulla aineistomassalla tehdään. Onko se vain tiedoksi meille? Reagoimmeko jotenkin käytyihin keskusteluihin (tai realistisesti joihinkin niistä)? Mikä on se piste, jossa ns. yleinen mielipide alkaa vaikuttaa työhömme tai ainakin siitä viestimiseen? Ja miten tämä kaikki resurssoidaan?

1 kommentti:

  1. Hei

    Mukava lukea, että näitä some-asioita on vakavasti mietitty teilläkin. Virastoja kun yleensä pidetään niin kankeina :) Kampanjoiden kautta seurantaan lähteminen on varmasti helppoa, mutta yhdyn kyllä ajatukseesi säännöllisestä seurannasta. Sosiaalinen mediahan ei ole kampanja ja ainoastaan jatkuvalla seurannalla on mahdollista saada trendit selville ja kerättyä historiadataa.

    SoMen seuranta voi kyllä olla erillään mediaseurannasta, mutta tiettyjä hyötyjä saavutetaan niiden yhdistämisellä. Usein kuitenkin virastojen kannalta kiinnostavaa keskustelua käydään juuri perinteisten medioiden keskustelupalstoilla. Tästä syystä mekin olemme pitäneet laajamittaisen keskustelupalstojen seurannan tiiviisti linkitettynä normaaliin mediaseurantaan tai jome-seurantaan.

    Jos aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen osallistumaan seminaariimme 14.3: http://www.somemonitor.com/blogi/sosiaalinen-media-viestinnan-keinona-seminaari-14.3.2012.html

    t. Harri

    VastaaPoista